Tätä tuli "jonkin" verran tehtyä. Ja yksikin kerta oli enemmän kuin saisi tai pitäisi, mutta niin vain tuli rullattua autolla milloin minkin päihteen vaikutuksen alaisena. Huumeissa alkoholiin verrattuna on se ero, että huumepäissäsi sä oot enemmän skarpimpi. Varmaan sitä kännissäkin on tai noh, yrittää olla, mutta lähes aina se ei vaan suju. Sen sijaan huumeissa homma toimi vallan mainiosta - Ehkä siksi sitä tulikin tehtyä niin hemmetin paljon. Se, ettei multa korttia saatu ikinä pois tuon takia, on suoranainen ihme.

imgID19621592.jpg

Huumepikatesteri. Itselle suuhun tuikattu tikkari oli täysin erilainen, sellainen karvalakkimalli. Tämä on selkeästi nykyaikaisempi vempele. Kuva: www.harwichandmanningtreestandard.co.uk

Nurmeksen historian ensimmäinen tikutus tehtiin ilmeisesti minulle. Koko päivän pilveä polttaneena sekä vain noin vartti ennen pysäytystä gramman hatsit autollisen kanssa polttaneena tilanne oli vähintään jännä. Ajeltiin siinä kaikessa rauhassa kunnes poliisit tuli taakse, sopivasti jyrkähkön alamäen tuntumassa ja näinpä paniikissa jarrua painoin, ettei vauhti nousisi yli sallitun 40km/h ja sitten välähtikin valot peilissä. Siitä sitten sydän tuhatta ja sataa hakaten hautausmaan pihaan ja koko ajan päässä "mä jään kiinni, mä jään kiinni" ja että "kaikki saa tietää, kun paikallislehdessä kuitenkin tästä". No poliisit tulee ikkunan taakse. Rullaan ikkunan auki ja perus ajokortin ja rekisteriotteen tutkailun jälkeen puhallus alkometriin ja nollat siihen. Sitten tuleekin fikkarilla valohoitoa silmille ja käsky sammuttaa auto ja nousta ulos autosta. Vuoropuhelu meni jotakuinkin näin:

- "Sammuta moottori ja ulos autosta!"

- "Miksi?"

- "Vaikutat sekavalta ja silmät oudot"

- "Öh, okei"

Nousen autosta hieman jopa horjahtaen ja kysyn mitä seuraavaksi

- "Tule tuonne auton sisälle, sulle tehdään pikahuumetesti"

Voi vittu, nyt jäin kiinni - Ajattelin ja menin maijan sisään. Poliisit olivat saaneet vain vähän aikasemmin ylipäätään nämä pikahuumetesterit ja näin siellä ohjekirjaa tutkailtiin samalla, kun toimenpide koitettiin suorittaa. Toinen kytistä tulee tikkari ojossa siihen ja alkaa raaputtamaan mun kieltä joka oli muuten äärimmäisen kuiva juuri sillä hetkellä. Ei se kait saanut kunnolla sylkeä edes talteen siitä ja samalla katsoin sitä tikkaria ja siinä oli käytännössä jokaiselle huumeelle oma paikkansa ja minkä kohdalla valo syttyy, sitä olet käyttänyt. Olin edelleen täysin varma, että kortti lähti ja kaikki saa tietää. Kysyin sitten siinä venaillessa, että "kauanko siinä menee, että tulee tulokset?" "Viitisen minuuttia"- oli vastaus. "Okei, voinko nousta autosta ja polttaa tupakan tuossa?" "Mene vaan".

20160528_193505.jpg

"Tipsu" joka tehty rizlapaketin kannesta. Kuva: Omakuva

Nousin autosta, rullasin sätkän ja aloin lussuttamaan sitä siinä. Jännistys oli käsinkosketeltavissa. Kaikki viittasi siihen, että pojat käyttää vähän huumeista sillä esim. mun rizlapaketin se lipinderi oli jo nyysitty (koska tipsuja jointtiin tehtiin siitä), rekisteriote oli ruskea kauttaaltaan (koska oltiin möhennetty hasissettiä siinä aina silloin, kun muuta alustaa ei ollut) ja eikö nuo silmätkin punottaneet ja pienoisena lautasena ollut. Mutta sitten kuuluu

- "Ei tähän näytä mitään tulevan" ja näyttää sitä kaverilleen

- "Eikö?!" (sellaisella erittäin selvästi yllättyneen äänellä eikä ne siitäkään saaneet koppia)

- "Voinko mennä?"

- "Joo mene vaan"

Kävelin täysin yllättyneessä tilassa autoon jossa kartturi alkaa heti tivaamaan jotta mitä mitä. Sanoin, että nyt turpa kiinni, että huh huh mikä juttu. No pilvipäissään jos nytkin, niin tuntui vieläkin voimakkaammalta se yllätys ja epäuskoisuus, että tällainen tsägä kävi. Kerroin sitten siinä, että ne tikutti ja se näytti negaa. Kaikki oli silleen wtf?! -oloilla siinä ja matka jatkui.

Tilanne oli erittäin kuumottava ja otin sen itselleni jotenkin merkkinä siitä, että tätä lähemmäksi ei enää päästä jäämättä kiinni, joten oisiko nyt aika lopettaa huumepäissään ajelu. Tätä mietin ja kuten sanoin, se oli jostain tuolta merkki mulle, että nyt lopeta, kun se vielä on mahdollista. Niinpä myös lopetin. Tätä ennen olin ajellut huumepäissäni vuosia, milloin pilvessä, milloin piripäissään tai subupäissään. Jokunen kännissä ajokin valitettavasti löytyy. Ja tietysti erinäisten pillereiden vaikutuksen alaisena tuli myös ajeltua. Alkuun, kun kortin sain, osasin ajaa autolla huumepäissäni paljon paremmin kuin selvinpäin. Tämän huomasin kerran, kun ajelin autollani selvinpäin, niin eihän siitä mitään meinannut tulla. Auto sammui valoihin ja muutenkin tosi epävarmaa se ajo. Ja heti, kun pörisi jotain kamaa veressä, homma toimi kuin mikäkin ammattikuski olisi ollut ratin takana.

Sanoin tuossa, että myös lopetin. Se tavallaan pitää paikkaansa, tavallaan ei. Muutamia kertoja tuon jälkeen ajelin kyllä lyhyitä matkoja pilvessä, mutta noin muuten en enää koskaan ajellut tuon jälkeen huumeissa. Tuolloin, kun tuo tikutus tapahtui, taidettiin elää vuotta 2003 tai 2004 tai jotain tuon suuntaista. Se päätös piti ensimmäiseen lopetukseen saakka (2005-2006 vuosien korvilla), mutta kun toistamiseen aloitin kaman vedon, silloin muutamia kertoja sorruin pilvessä ajelemaan lähimmälle mäkkärin drive-ineen mässyille, mutta se joka päiväinen aamusta ilta pikkutunneille saakka ympäriä kyliä sahaaminen loppui kyllä. Eli vaikka kytät ei saaneet mua kiinni huumeissa ajamisesta, oli sillä iso vaikutus sen rallin loppumiseen minun osalta.

Silloin itsemurhan yrityspäivänä syksyllä 2010 vedin kyllä Lyricoita ja Rivatrillejä aika paljon päähän matkan aikana ja olin aika pilleripäissäni sillä hetkellä, kun ratista autoni rekan alle nykäisin. Sain tuosta mm. ratin, koska verestä löytyi kannabista. Sitä olin poltellut paria päivää aikaisemmin viimeksi, mutta en ollut pilvessä tuolla hetkellä. Jos olisin ollut, tuskinpa olisin uskaltanut edes ajaa rekan alle. Olin tuon kolarin ym juttujen jälkeen niin vitun loppu kaikkeen, etten todellakaan jaksanut lähteä jonnekin Päijät-Hämeeseen kiistämään käräjille, että en ollut pilvessä kolarihetkellä. Mulle se oli ihan sama, koska kortti lähti enivei jo motarilla ja ehdollista tulee, niin yksi ratti siinä ei pienennä kuin sakkoja vähän. Ja toisaalta, olin pilleripäissäni niin tavallaan tuomio meni oikein, vain sen päihteen nimi oli siinä väärin.

Kerron tähän loppuun vähän siitä millaisen kuskin mikäkin kama ihmisestä tekee:

Amfetamiini = Erittäin itsevarman (liiankin) ja vauhti autossa voi olla kovakin rajoituksiin nähden. Koska luulee olevansa arivatanen, ei pelkää mitään ja luottaa itseensä kuskina enemmän kuin ikinä muutoin. Musa lujalla, koska fiiliksissä. Pirilaskuissa taas vahtaa peilejä ja kuvittelee jokaisen takana tulevan auton seuraavan sua ja mulla ainakin oli vielä tuon lisäksi se, että vastaantulevat autot väläytteli valoja eli pitkiä vaikka todellisuudessa valo saattoi hieman välähtää sen takia, jos tienpinta oli epätasainen (pieni kuoppa jne), niin siksi, eikä siksi, että ne pitkiä väläytteli muka mulle jostakin syystä. Musa todella hiljaisella.

Kannabis = Olet hieman hitailla, joten joudut skarppaamaan. Sen sijaan, että pilvi tekisi sinusta huonon kuskin ja hitaan reagoimaan (totta toisaalta), olet niin keskittynyt ajamiseen, että välttelet virheitä viimeiseen saakka. Tilanteen tullessa yllättäen voi se jarrupoljin hieman hitaasti sieltä löytyä, mutta itse kuski on yleensä niin skarppina, ettei virheitä hänen puolestaan tule. Ajelet liikennesääntöjen mukaan niin hyvin kuin ikinä mahdollista, koska kuumottelet virheitä ja siitä aiheutuvia mahdollisia selkkauksia. Niinpä esim. ylinopeuksia ainakaan taajamassa ei irtoa.

Subutex = Riippuen käyttöhistoriasta olet joko niin unessa (valveunissa), ettei ajamisesta tule yhtikäs mitään sillä meinaat torkkua ratintakana, niin jos millään valveilla pysyt, homma menee aikalailla niinkuin pilvessäkin. Sitten, kun tekkeni ei enää silleen suhun vaikuta (ei nuokkuja), olet aika luotettava kuski joka ajelee varmasti ja sääntöjen mukaisesti. Oikeastaan subutex vaan normalisoi sun olon, joten olet kuin selväpäinen kuski, mutta tämä tosiaan siinä tilanteessa, kun ei valveunet hyökkää päälle eli käyttöhistoriaa on vyöllä jo jonkin verran. Itse olin esim. hyvä kuski texipäissäni.

Muista kamoista ei liiemmin ole kokemusta autolla ajaessa, niin en osaa sanoa juuta enkä jaata muihin. Pilleripäissään ajelemisesta sen verran voinen sanoa, että aika yleisesti Suomessa jengillä on noista kolmiolääkkeistä joko A) rauhoittavia hankittuna/määrättynä tai B) kipulääkkeitä jotka väsyttää, niin luonnollisesti nuo pistää ramasemaan ja täten mm. reagointikyky on heikompi, mutta noissakin tole(ranssi) nousee nopeasti, eikä se vaikutus myöhemmin päihteenä ole sama kuin alussa.

Kännissä ajamisesta en viitsi edes sanoa mitään, koska hävettää, kun sitäkin tullut muutaman kerran tehtyä aikoinaan, mutta sanotaan näin, että aika vitun paska kuski sä silloin kyllä olet. Jotenkin mä tuota kännissä ajamista häpeän enemmän kuin noita huumepäissään tehtyjä, sanoisinko satoja kertoja reippasti ja silti se häpeä ei ole niin paha, kuin päissään ajeluista. En tiedä miksi näin.

Joka tapauksessa on sanomattakin selvää, että jos otat (mitä tahansa), niin silloin et aja. Jos et itsestäsi välitä, niin välitä edes muista, viattomista ja sivullisista ihmisistä. Vaikka huumeet tekeekin ihmisestä aika hyvän kuskin, ainakin silloin, kun aine parhaiten potkii päähän, niin ylilyöntejä saattaa tulla todella helposti ja sen takia kuolla tai tappaa joku? Ei ole sen arvoista. Mulla kävi tuuri, ettei koskaan kukaan kuollut, kun sekaisin ratin takana olin tai mitään muutakaan hirveää tapahtunut. Paitsi tietysti tuo rekan alle vetäisy, mutta sitä lukuunottamatta ei mitään. Kerran ajoin Joensuusta Nurmekseen reilussa tunnissa (125km), olin tuolloin piri- ja pilvipäissäni ja havahduin vasta Nurmeksessa, että miten vitussa jo nyt täällä, ja mitään en koko matkasta muistanut. Onko tuo silloin turvallista, niin eipä taida olla ei...